Najlepsze konkursy reklam w Polsce

Konkursy reklamy w Polsce

Zaczynamy od najstarszego konkursu w tej branży w Polsce (ostatnia edycja była już ósmą z kolei) – od ‘Kreatury’. Grand Prix festiwalu nie było specjalnie wielkim zaskoczeniem, bowiem zdobyła je reklama telewizyjna marki ‘Ego’ napojów ‘Frugo’, pt. „Korzeń i liść” w reżyserii Iwo Zaniewskiego. Trzeba dodać, że agencja PZL, w której stworzono tę reklamę, okazała się absolutnym rekordzistą, zdobywając statuetki w 7 konkursowych kategoriach (łącznie jest 14 kategorii). Wraz z konkursem ‘Kreatura’ odbył się też po raz trzeci konkurs towarzyszący: ‘Cyber-Kreatura’. Zdobywcą Grand Prix został K2 Internet z internetową kampanią reklamową telefonu Nokia 7210 pt. „Naznaczeni”. Do udziału w minionej edycji konkursu można było nadsyłać wszystkie prace emitowane pomiędzy 15 listopada 2001 r. a 15 grudnia 2002 r. (był to zarazem ostateczny termin zgłaszania prac), więc podejrzewamy, że w zbliżającej się edycji terminy będą podobne.

Inne ważne konkursy

Innym konkursem wyłaniającym najlepsze reklamy jest EFFIE Jest znacznie młodszy od Kreatury – w zeszłym roku odbyła się III edycja – ale nie znaczy to bynajmniej, że ma mniejsze znaczenie. Polski EFFIE jest lokalną edycją jednego z najstarszych konkursów reklamowych na świecie (po raz pierwszy został zorganizowany w 1968 r. w Nowym Jorku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu [AMA]). Jest to jedyny konkurs, który nagradza nie tylko wybitne pomysły kreatywne, ale także efekt rynkowy kampanii reklamowej (i głównie za tenże efekt są przyznawane EFFIE Awards). Podczas ostatniej edycji nie przyznano głównej nagrody (stało się to drugi raz z rzędu), nie przyznano także żadnej złotej statuetki pośród 10 konkursowych kategorii. Jednakże jak twierdzą jurorzy EFFIE: „Polska reklama nie staje się mniej skuteczna, to nasze wymagania są wysokie”. Do tegorocznej edycji konkursu można zgłaszać kampanie reklamowe, które były przeprowadzone lub rozpoczęte w okresie od stycznia 2002 r. do grudnia 2002 r. Ostateczna data zakończenia rejestracji zgłoszeń to 28 sierpnia br.
Polskim pomysłem w ramach konkursu EFFIE jest nagroda MEFFIE – przyznawana
jest najefektywniejszej kampanii medialnej (charakteryzującej się najlepszym zaplanowaniem i zakupem przestrzeni, i czasu reklamowego w mediach). Dotychczas nagrodę MEFFIE mogły otrzymać wyłącznie kampanie nominowane wcześniej do EFFIE, ale od tegorocznej edycji konkursu MEFFIE będzie przyznawana jako samodzielna nagroda.