Category Archives: Marketing

Początki historii marki Peugeot

Początki historii marki Peugeot

1858
Złoty rytownik Justin Blazer dostał zadanie zaprojektowania lwa jako znaku towarowego dla artykułów stalowych wytworzonych w fabrykach braci Peugeot. Wynikiem jego pracy był dumnie kroczący lew symbolizujący trwałość i giętkość stali. Znak ten został zarejestrowany przez Państwowe Konserwatorium Sztuki i Handlu.

1888
W Beaulieu (Doubs) pracownicy zaczęli produkować rowery Peugeot. Plakat z tamtego okresu pokazuje jednego z braci Peugeot przedstawiającego swoje modele małej społeczności rodzin burżuazyjnych, jak gdyby pokazywał swoje konie w stajni.
Pierwsze modele oznaczone pieczęcią lwa zostały zaprezentowane na wystawie „Uniwersal”. Wobec olbrzymiego sukcesu, jaki odniosły podczas wystawy, postanowiono otworzyć sklep w Paryżu przy alei Grande Armée.

1889
Na plakacie, który obwieszczał to wydarzenie umieszczono znany już znak handlowy – olbrzymiego lwa, który trzymał swa wielką łapę na rowerze.
Tak naprawdę fabryka Peugeot’a nie miała w tym czasie dominującej pozycji na rynku rowerów. André Peugeot zirytowany brytyjska konkurencją, udzielił wywiadu prasowego, w którym wyraził swoją dumę z produkowania całkowicie francuskiego produktu. Miał nadzieję, że w ten sposób rozbudzi patriotyczne uczucia u potencjalnych kupców, którzy wybiorą produkt francuski czyli Peugeout’a. Tymczasem w wyścigu Paryż-Nantes pierwszych pięciu na mecie przybyło tymi rowerami, co było bezprecedensowym sukcesem. Plakat Alberta Guillaume unieśmiertelnił ten wyczyn, pokazując tłum dżentelmenów skupionych wokół ogłoszenia o ostatnim tryumfie Peugeot’a.

1892
Powstała nowa fabryka produkująca rozmaite artykuły i rowery pod nazwą: „Synowie braci Peugeot”. Plakat E. Charlesa Lucasa pokazuje rower Peugeot jako pojazd zarówno damski, jak i męski. Przedstawia tym razem młodą kobietę jadącą na rowerze.

Po erze rowerów rekreacyjnych Peugeot wypuścił „Vélocipédes”- sportowe rowery najlepiej nadające się na wyścigi rowerowe. Rowery były wówczas postrzegane zarówno jako szybki środek transportu, jak i komunikacji – rozumianej jako wymiana wiadomości pomocna głównie w armii. Ernest Vuillemin zaprojektował plakat, który przedstawia oficera na rowerze wręczającego wiadomość zwerbowanemu do wojska mężczyźnie, który siedzi na koniu.

Najlepsze konkursy reklam w Polsce

Konkursy reklamy w Polsce

Zaczynamy od najstarszego konkursu w tej branży w Polsce (ostatnia edycja była już ósmą z kolei) – od ‘Kreatury’. Grand Prix festiwalu nie było specjalnie wielkim zaskoczeniem, bowiem zdobyła je reklama telewizyjna marki ‘Ego’ napojów ‘Frugo’, pt. „Korzeń i liść” w reżyserii Iwo Zaniewskiego. Trzeba dodać, że agencja PZL, w której stworzono tę reklamę, okazała się absolutnym rekordzistą, zdobywając statuetki w 7 konkursowych kategoriach (łącznie jest 14 kategorii). Wraz z konkursem ‘Kreatura’ odbył się też po raz trzeci konkurs towarzyszący: ‘Cyber-Kreatura’. Zdobywcą Grand Prix został K2 Internet z internetową kampanią reklamową telefonu Nokia 7210 pt. „Naznaczeni”. Do udziału w minionej edycji konkursu można było nadsyłać wszystkie prace emitowane pomiędzy 15 listopada 2001 r. a 15 grudnia 2002 r. (był to zarazem ostateczny termin zgłaszania prac), więc podejrzewamy, że w zbliżającej się edycji terminy będą podobne.

Inne ważne konkursy

Innym konkursem wyłaniającym najlepsze reklamy jest EFFIE Jest znacznie młodszy od Kreatury – w zeszłym roku odbyła się III edycja – ale nie znaczy to bynajmniej, że ma mniejsze znaczenie. Polski EFFIE jest lokalną edycją jednego z najstarszych konkursów reklamowych na świecie (po raz pierwszy został zorganizowany w 1968 r. w Nowym Jorku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu [AMA]). Jest to jedyny konkurs, który nagradza nie tylko wybitne pomysły kreatywne, ale także efekt rynkowy kampanii reklamowej (i głównie za tenże efekt są przyznawane EFFIE Awards). Podczas ostatniej edycji nie przyznano głównej nagrody (stało się to drugi raz z rzędu), nie przyznano także żadnej złotej statuetki pośród 10 konkursowych kategorii. Jednakże jak twierdzą jurorzy EFFIE: „Polska reklama nie staje się mniej skuteczna, to nasze wymagania są wysokie”. Do tegorocznej edycji konkursu można zgłaszać kampanie reklamowe, które były przeprowadzone lub rozpoczęte w okresie od stycznia 2002 r. do grudnia 2002 r. Ostateczna data zakończenia rejestracji zgłoszeń to 28 sierpnia br.
Polskim pomysłem w ramach konkursu EFFIE jest nagroda MEFFIE – przyznawana
jest najefektywniejszej kampanii medialnej (charakteryzującej się najlepszym zaplanowaniem i zakupem przestrzeni, i czasu reklamowego w mediach). Dotychczas nagrodę MEFFIE mogły otrzymać wyłącznie kampanie nominowane wcześniej do EFFIE, ale od tegorocznej edycji konkursu MEFFIE będzie przyznawana jako samodzielna nagroda.

Lucas bank – historia i ocena funkcjonowania

Lukas Bank powstał w marcu 1998 roku, kiedy to LUKAS S.A., firma zajmująca się obsługą sprzedaży ratalnej, stała się głównym akcjonariuszem Banku Świętokrzyskiego. Powstała koncepcja stworzenia banku przyjaznego klientowi. Kampanię reklamową poprzedziły zakrojone na szeroką skalę badania rynku przeprowadzone przez SMG/KRC. Cała koncepcja funkcjonowania banku – pozycjonowanie, wizerunek, logo kolorystyka, wystrój placówek – została poddana ocenie konsumentów.

W wyniku badań okazało się, iż poziom obsługi w bankach jest niezadowalający. Banki kojarzyły się z długimi kolejkami, biurokracją, niemiłą i, co gorsze, niekompetentną obsługą. Formularze były dla klientów niezrozumiałe, za długie, zawiłe.
Badania umożliwiły także odpowiedź na pytanie, jak klienci wyobrażają sobie bank, z którego byliby w pełni zadowoleni. Otóż, „bank idealny”, powinien być: dostępny, przyjazny, prosty i służyć swoim klientom jako doradca. Na tej podstawie określono pozycjonowanie Lukas Banku: jest to bank, który dba o zadowolenie klienta, obsługa jest szybka, miła i profesjonalna, wszyscy klienci są obsługiwani indywidualnie, na siedząco, częstowani kawą. Nie ma żadnych skomplikowanych formularzy – wszystko wypełnia pracownik banku, założenie konta jest łatwe i przyjemne, wystarczy dowód osobisty.

Analiza kampanii wizerunkowej marki Absolut

Analiza kampanii wizerunkowej marki Absolut

Wprowadzenie wódki ABSOLUT na rynek amerykański w 1980 roku.
Szwedzka wódka ABSOLUT, której korzenie sięgają 1879 roku, została pierwszy raz wyeksportowana do Stanów Zjednoczonych w 1980 roku. Stworzyła nowy typ reklamy, który rozmył granice między reklamą a sztuką.

Początek kampanii

Początek był trudny. Segment wódek zagranicznych w owym czasie był bardzo mały, reprezentował zaledwie 1 procent całego rynku wódek w USA i wykazywał niewielki wzrost. Dominowały dwie marki: Stolichnaya i Finlandia, które razem stanowiły 85 procent sprzedaży wódek importowanych. Ich budżety reklamowe wynosiły po 8 mln dolarów. Marka ABSOLUT nie istniała w świadomości konsumentów. Była produkowana w Szwecji – kraju, który w żadnym razie nie kojarzył się z wyrobem wódki – a jej budżet reklamowy wynosił zaledwie 0,9 mln dolarów. W takiej sytuacji agencja reklamowa TBWA Chiat/Day „zabrała” się do dzieła.
Wyniki badań przeprowadzonych na rynku dostarczyły interesujących informacji.
Po pierwsze, wódka, aby była uznawana za autentyczną, powinna być produkowana w Rosji lub chociaż na taką wyglądać. Co prawda jedyną wódką na rynku amerykańskim produkowaną w Rosji była Stolichnaya, jednak prawie połowa badanych uważała również marki Smirnoffa, Popova czy Romanoffa za importowane. W związku z tym Szwecja jako producent wódki nie była wiarygodna.
Po drugie, większość konsumentów nie widziała różnicy między poszczególnymi markami wódek. Mimo iż ABSOLUT był najczystszą wódką na rynku, nikogo to szczególnie nie interesowało.

Problemy podczas kampanii

Innym problemem wynikłym z badań, było częste mylenie przez odbiorców Szwecji ze Szwajcarią; funkcjonował również stereotyp, iż jest to kraj nudny.
Ostatecznie – nazwa ABSOLUT – interesująca, ale myląca. Sprzedawcy zapytani o wódkę ABSOLUT uważaliby, że chodzi o najlepszą wódkę, a nie o markę.
Ostatnie spostrzeżenie okazało się jednak bardzo pomocne w kampanii reklamowej, ponieważ od samego początku intencją TBWA było pozycjonowanie ABSOLUT’a jako najlepszej z importowanych wódek. Cel miał być osiągnięty poprzez ustalenie ceny na wyższym poziomie niż konkurencji oraz przez sposób dystrybucji: tylko w wysokiej klasy restauracjach, barach i sklepach.